Varmt välkommen till konserten! Söndagen 13.3. firas Marie bebådelsedagen i våra kyrkor. Därför ville jag också ha med flera verk som har Maria relaterade teman på konserten. I programmet finns två uruppföranden Preludium och Mariamusik, båda komponerade för den här konserten. Södergran sångsviten, som också innehåller Mariatematik, framförs idag för första gången i sin helhet. Alla verk i programmet är komponerade under 2000-talet utom Stycke för flöjt som är från år 1982.
Preludium är ett kort orgelstycke i rondo form. Jag har använt i Preludiet material som också finns i Maria musiken samt motiv från psalmen nr. 55 (fisvpsb) ”Min ande fröjdar sig i Gud, min själ med glada sångers ljud upphöjer Herrens ära.” Psalmtexten är en parafras på Marias lovsång ur Lukas evangeliet. Melodin till psalm 55 kommer från den tyska koralen (Strasburg 1525) O Mensch, bewein dein Sünde gross. Preludiet är komponerad i februari detta år för organisten Markus Malmgren för att uruppföras på den här konserten.
Fyra sånger är en sakral sångsvit som kammarkören Novena med dirigenten Nina Kronlund i spetsen beställde av mig för ca fem år sedan. Beställaren föreslog att texten skulle hämtas ur Edith Södergrans produktion och helst sådana texter som passar att framföras i kyrkorummet. Jag valde ut fyra dikter som beställaren också gillade. Texten och stämmning i den har varit utgångspunkten då jag satte igång med tonsättandet. Kristen trosbekännelse är skriven för fyrstämmig damkör och de tre övriga sångerna för blandad kör. Novembermorgon är den mest omfattande sången i sviten.
Guds moders ros har en extra solistisk sopranstämma. Rosen, en gammal kristen symbol, tillsammans med den ”strålögde ” och ”Guds modern” är huvudpersonerna i texten. De små kromatiskt slingrande motiven i inledningen associerar jag till rosen som öppnar sina blad. I Guds moders ros ville jag försöka skapa en vaggsångslik enkel sång där texten får vara i fokus. O himmelska klarhet på barnets panna har också en innehållsrik och fin text som jag på flera ställen givit en homofon sats där kören har samma textrytm samtidigt för att texten tydligare skall komma fram. Kammarkören Novena har uruppfört sångerna enskilt. På den här konserten framförs sviten i sin helhet för första gången.
De profundis är fantasi för två organister fyrhändigt är ett beställningsverk till Gamlakarleby stads kyrkas nya orgels invigningsfestligheter. Fantasin uruppfördes av beställarna Stefan Lönnquist och Ritva Göös på Åkerman & Lundorgeln i Karleby 22.9.2002. Fantasin är uppbyggd på bl.a. motiv ur koralen ”Aus tiefer not”(psalm nr 347 ” Ur djupets nöd” i fisv.psb) och en tolvtonsrad. Psaltarpsalmen 130 ”Ur djupen ropar jag till dig, Herre” var en viktig inspirationskälla och inverkade också på helhetsformen.
Nångång under sensommaren 2008 blev jag tillfrågad av en kantorskollega om jag gjort något verk med Mariatema för blandad kör .Kollegan sökte efter lämplig repertoar för en vokalensemble som planerade en turné till Irland; temat i konsertprogrammet var sånger om Maria. Jag tänkte att det här är ju en bra orsak att komponera en Ave Maria för blandad kör. Det färdiga verket för blandad kör med divisi i alla stämmor (SSAATTBB) lämpade sig inte för vokalensemblen så partituret fick bli och ligga på hyllan. Nina Kronlund och Kammarkören Novena tog sig senare an verket och uruppförde den på sin julkonsert år 2010.Den finns också inspelad på deras cd ”Maria”.

- Största delen av den musik jag tonsatt under de senaste 35 åren är kyrkomusik i olika former, kantater, oratorium, motetter, solosånger och orgelstycken för gudstjänst bruk.
Foto: Pekko Vasentola / Klang i kyrkan
Misericordia Domini, fritt översatt ungefär den ”barmhärtige Herren”, gjorde jag 2008 till en mässa i Viks kyrka i Helsingfors för invigningen av den nya Porthan orgeln. Stycket har underrubriken ”Ingångsmusik för orgel för 2.söndagen efter påsk” och är således liturgisk musik gjord först och främst för gudstjänsten. Stycket inleds med en långsam introduktion där pedalens långsamt pulserande motiv får syfta på hjärtslag, den barmhärtige Herrens hjärta slår för allt skapat. Jag har använt motiv ur min Psaltarpsalm ”Herrens kärlek..” för samma söndag, i ingångsmusiken.
Jag ville ha med i programmet också ett ungdomsverk som jag gjorde delvis under studietiden 1982–83. Stycke för flöjt gjorde jag som en studie i tolvtonsteknik då jag studerade komposition under professor Einojuhani Rautavaaras ledning i Sibelius Akademin. Jag byggde en tolvtonsrad av ett gammalt tema som jag snickrat ihop under ungdomsåren i Karleby 1976–77.Det var ett kromatiskt tema som hade influenser från bl.a. Debussy och Alban Berg, tonsättare vars musik väckte mitt intresse i unga år. Stycket kan indelas i tre huvudavsnitt. Musiken växer småningom fram och ökar i tempot tills den övergår i ett livligare avsnitt i mitten av stycket för att efter en klimax övergå till en lugn och meditativ avslutning. Flöjtisten Liiz Jaanivald uruppförde stycket i en kammarmusikkonsert i Konsthallen i Helsingfors våren 1983.
I början av mars 2015 tog jag kontakt med författaren Lars Huldén och frågade honom om han var intresserad att göra en reflekterande tilläggstext till bebådelsen i Lukasevangeliet 1:28–38 och Marias lovsång Luk.1: 46–55. Huldén var villig att skriva texten och några dagar senare fick jag den per e‑post. Texten visade sig vara just det som jag var ute efter. Jag startade komponerandet i mitten av september 2015 och stycket blev färdig på nyårsdagen 2016.
Första satsen Bebådelsen inleds med klusterackord som bildar en skimrande ljudmatta. I basen presenteras en kort melodistump som är en fragment ur en känd Lutherkoral, ”Av himlens höjd jag kommen är”(”Vom himmel hoch…”).Gabriel kommer med sin hälsning ackompanjerad av kören. Första satsen övergår direkt i andra satsen, Marias monolog där Maria ängsligt reflekterar över ängelns budskap. I slutet av satsen får Maria igen sällskap av kören. I Magnificat använder jag 8. psalmtonen och motiv ur en tolvtonsrad i uppbyggnaden av satsen. I det här sammanhanget är det inte fråga om en sträng tolvtonsteknik utan raden används fritt kombinerat med tonalt material.
Huldéns text Vi spanar uppåt himlarna skulle passa bra ihop med modern musikalisk textur som t.ex. talsång rop och viskningar tänkte jag efter första genomläsningen av texten.I ett senare skede beslöt jag att ändå göra den till en koral för att tydligare ta fram texten. Den latinska texten till Marias lovsång har jag använt jämsides med den svenska texten. Verket avslutas med att kören, orgeln och solisterna förenas i en lovprisande Ära vare Fadern.
Jag vill här passa på att tacka Klang i kyrkan ‑festivalens arrangörer för att konserten togs med i festivalprogrammet. Tack Petrus församling som beviljade mig tjänstledighet för att jag som alterneringsledig kunde koncentrera mig på att tonsätta ny musik för den här konserten. Tack alla medverkande musiker, Lars Huldén för din fina text och alla ni som hjälpt till med praktiska arrangemang!
Peter Hilli
_________
Peter Hilli 60 år kompositionskonsert
Söndagen 13.3.2016 kl 16, i Berghälls kyrka
Medverkande
Kammarkören Novena, dirigent Nina Kronlund, Kammarkören Gloria, dirigent Timo Nuoranne
Kajsa Dahlbäck, sopran, Niall Chorell, tenor
Åsa Gustavsson, flöjt, Markus Malmgren, orgel, Olli Pyylampi, orgel, Tommi Niskala, orgel